Географічне краєзнавство

Домбовська Ірина Олександрівна

 

Керівник гуртка « Географічне краєзнавство»

 

за програмою «Наукові дослідження в галузі географії»

 

 

 

 Викладач  географії, геології, геофізики,  грунтознавства Херсонського  гідрометеорологічного  технікуму

 

Одеського  державного  екологічного  університету

 

Поняття «край». Рідний край. Краєзнавчі витоки географічної науки. Пізнавальне та практичне значення учнівського географічного краєзнавства. Спрямованість сучасного географічного краєзнавства на забезпечення гармонійного співіснування людини з природою. Джерела знань та методи досліджень у географічному краєзнавстві. Основні форми туристсько- краєзнавчої роботи. Значення туристської підготовки для краєзнавчих досліджень. Мета, завдання, зміст, орієнтовне планування роботи гуртка на поточний навчальний рік. Управління та самоврядування в гуртку.

Завдання краєзнавчо-географічної підготовки.   Вихованці:

·        розкривають поняття «край», «рідний край», характеризують сутність та значення географічного краєзнавства, мають уявлення про основні етапи розвитку географічного краєзнавства, знають низку видатних географів- краєзнавців та напрями їхніх досліджень;

·        знають   феносигнали   різних   пір   року,   уміють   вести    фенологічні спостереження та фіксувати їх результати;

·        знають основні свята народного хліборобського календаря та пояснюють їхню пов’язаність із сезонними ритмами природи;

·        розкривають поняття «географічне положення», характеризують фізико- та економіко-географічне положення краю;

·        пояснюють поняття «природний комплекс», «ландшафт», перелічують компоненти ПК, характеризують взаємозв’язки між ними, називають типові ПК свого краю рангу урочищ, природні зони, у межах яких розташований край, розрізняють і порівнюють природні та антропогенні ландшафти;

·        у загальних рисах знають геологічне минуле України та краю, розрізняють типові місцеві мінерали та гірські породи, орієнтуються в розташуванні основних родовищ корисних копалин у краї, характеризують рельєф краю, називають чинники його формування, знають розташування визначних геологічних та геоморфологічних об’єктів краю, пояснюють взаємозв’язок між рельєфом місцевості та людською діяльністю;

·        пояснюють поняття «погода» та відмінність погоди від клімату, називають елементи погоди і метеорологічні явища, уміють описувати погоду, розуміють принцип дії метеоприладів, знають народні прикмети короткострокового передбачення погоди, характеризують клімат краю, його значення для господарсько-культурного життя населення;

·        знають найбільші річки краю та річки найближчої місцевості, характеризують їхній режим, значення для життя населення, людський вплив на річки, розрізняють частини річкової долини, уміють проводити гідрологічні спостереження з використанням простих інструментів, мають уявлення про механізм утворення підземних вод і джерел, штучних водойм, заходи зі збереження водних об’єктів;

·        описують типові рослинні угрупування краю, називають та розпізнають за зовнішнім виглядом низку видів місцевих рослин, називають та розпізнають за зовнішнім виглядом, типовими слідами життєдіяльності низку видів місцевих тварин, знають типові ґрунти краю, чинники їхнього формування, елементарні правила збереження родючості ґрунту, характеризують ґрунт як «дзеркало ландшафту» та «пам’ять ландшафту»;

·        у загальних рисах знають історію заселення краю, характеризують населення та господарства краю та свого населеного пункту, мають уявлення про зміну природи краю під впливом людської діяльності впродовж історичного часу, характеризують сучасні екологічні проблеми краю та заходи з охорони природи у краї;

 

·        мають досвід підготовки звіту про польові дослідження, пошуково- дослідницької роботи, презентації власного краєзнавчого доробку перед аудиторією, участі у туристсько-краєзнавчих масових заходах.

 

Підсумки міського етапу Всеукраїнської краєзнавчої експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина - Україна»

Надзвичайно актуальною є робота вихованиці гуртка “Географічне краєзнавство” Демків Аріни (керівник — Домбовська Ірина Олександрівна) з теми: “Вплив військових дій на навколишнє середовища та рекреаційні об'єкти Херсонщини”. Робота брала участь у номінації “Географія рідного краю”. Вихованка у своєму дослідженні резюмувала, що за півтора роки війни сформувався потік воєнно-технічного навантаження на компоненти геосистеми Херсонщини, що привів до забруднення грунтів, поверхневих та грунтових вод важкими металами, паливно-мастильними матеріалами та іншими небезпечними речовинами внаслідок застосування всіх видів стрілецької та артилерійської зброї, ураження верхнього шару грунтового покриву від утворення великої кількості воронок, зміна рельєфу місцевості внаслідок риття окопів, фортифікаційних споруд, знищення рослинності та біорізноманіття внаслідок пожеж, затоплення Каховської ГЕС та активних бойових дій. Тобто збитки, завдані навколишньому природному середовищу в ході воєнних дій росіян на території України, мають найбільш катастрофічний характер. 

Зміни клімату

МЕТА:
1. Ознайомити гуртківців з проблемою глобальної зміни клімату,

наслідками та шляхами її вирішення, підвищити зацікавленість до майбутньої

професії, до вивчення дисциплін гідрометеорологічного циклу.

2. Розвивати громадянську, комунікативну, логічну, предметну компетенції.

3. Виховувати любов до рідної землі, особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, за майбутнє рідного краю, країни, планети.

Обладнання: мультимедійна система з проектором, картки із завданнями, презентації.

ХІД  ЗАХОДУ:

Вступне слово викладача: 

Збереження клімату - одна з глобальних проблем, що сьогодні постає перед людством. Незважаючи на чисельні наукові дослідження щодо глобальної зміни клімату питання вивчення  регіональних змін природно - кліматичних умов є сьогодні найактуальнішим питанням. Глобальне потепління, повязані з ним природні катаклізми, погіршення погодних умов на планеті, підвищення рівня Світового океану негативно впливають на продовольчу, життєву, майнову безпеку людей , суттєво позначаються на стані природних ресурсів та збалансованому розвитку держав. До числа головних причин, що ведуть до незворотних кліматичних змін відноситься підвищення концентрації парникових газів в атмосфері, постала задача зменшення викидів парникових газів та адаптації до зміни клімату. Питання адаптації до зміни клімату сьогодні актуально на всіх рівнях влади. Першим важливим кроком є підготовка стратегії з адаптації для конкретного населеного пункту або регіону.

Людство сьогодні веде «битву за клімат», щорічно відбуваються кліматичні саміти, марші, акції. На рівні урядів держав приймаються рішення щодо зменшення викидів парникових газів та адаптації до зміни клімату.

Для майбутніх спеціалістів Гідрометеорологічної служби України - «бути в матеріалі» щодо до зміни клімату-бути професіоналом!

 

 Ми з вами теж беремо участь в  заходах по збереженню клімату планети, а сьогодні у нас своя «БИТВА ЗА КЛІМАТ»!

 

 

        Вчені називають проблему зміни клімату глобальною екологічною проблемою номер один. Кліматичні зміни не означають просте підвищення температури. Під усталеним терміном «глобальна зміна клімату» розуміють перебудову всіх геосистем Землі. Виникає потреба в розробленні та реалізації плану заходів з адаптації до зміни клімату. Важливо кожному з нас з’ясувати, що ми можемо сьогодні зробити, щоб зменшити викиди в атмосферу, зберегти навколишнє середовище, зберегти планету?

    Зміни клімату проявляються вже сьогодні, в тому числі у вигляді збільшення частоти та інтенсивності небезпечних погодних явищ, змін у всіх оболонках планети. Вони завдають значних економічних збитків, загрожують стабільному існуванню геосистем, а також здоров’ю та життю людей. Вчені говорять про те, що кліматичні зміни, які зараз тривають, можуть у майбутньому привести до ще більш небезпечних наслідків, якщо людство не зробить відповідних попереджувальних заходів.

    Україна розташована в різних природних зонах, які характеризуються великим різноманіттям природних умов. Такі зміни клімату як підвищення температури, зміна кількості опадів, можуть по різному проявлятись на регіональному та локальному рівнях, що сьогодні і відбувається на Херсонщині.

     Мета роботи: проаналізувати джерела інформації про зміни клімату на Херсонщині та наслідки цих змін, визначити динаміку таких параметрів клімату як температура і опади, з’ясувати обізнаність населення даною проблемою, дізнатись, що кожен з нас може зробити для збереження атмосфери планети, і як світова спільнота адаптується до зміни клімату.

            Студенти ХГМТ ОДЕКУ - вихованці гуртка «Географічне краєзнавство» працюють над проектом «Унікальна Херсонщина», вивчають геологію і рельєф рідного краю, унікальні природні об’єкти.

 Проект завжди спрямований на збір інформації про який - небудь об'єкт, явище і на створення нового продукту, який потім втілюється в реальне життя, так недостатня обізнаність учнівської молоді щодо унікальності природи рідного краю, а саме майже відсутність знань про геологічні об’єкти Херсонщини та їх охорону визначило вибір теми проекту.

      Завдання проекту - дослідити джерела інформації про геологію і рельєф Херсонської області, про унікальні геологічні об’єкти, охорону геологічного середовища, здійснити походи, геологічні екскурсії, експедицію, зробити описи геологічних відслонень та форм рельєфу, зібрати геологічну колекцію, фотоматеріали, природоохоронні матеріали, підготувати роботу до участі у Всеукраїнській краєзнавчій експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина - Україна», статті для збірника, взяти участь у конференціях.

      Використання результатів проекту: це науково - дослідницькі роботи і статті гуртківців, участь їх у конференціях, конкурсах, природоохоронна діяльність (результати спостережень гуртківців за станом геологічних об’єктів, зібраних під час геологічних екскурсій, виявлення геологічних об’єктів, що підлягають охо­роні, проведення спостережень за станом об’єктів, що вже охороняються, вивчення руйнівних геологічних процесів); співпраця з установами Державної геологічної служби України, які проводять моніторинг геологічного середовища.

    Використання проектної технології у гуртковій роботі стимулює і посилює позитивну мотивацію до навчання. Завдяки залученню до туристсько - краєзнавчої та науково-дослідницької роботи гуртківці набувають досвід продуктивної інтелектуальної та практичної діяльності, навчаються визначати особисту позицію, брати на себе відповідальність, відстоювати власну думку, працювати в команді.

      Дослідницька діяльність - вища форма самостійної роботи студента, гуртківці займаються науково-дослідницькою діяльністю, досліджують актуальні проблеми географії рідного краю, геології, екології, беруть участь у походах, екскурсіях, експедиціях, конференціях, конкурсах.

       Робота студентки II курсу Кузьмінової Олени «Геологія і рельєф Херсонщини», що є частиною даного проекту, посіла I місце на міському та обласному етапах Всеукраїнської експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина - Україна» за напрямком «Геологічними стежками України».

      Кравзюк Ліза досліжувала унікальний геологічний об’єкт Олешківські піски. Цей природний об’єкт Херсонщини має незвичайне геологічне походження, цікаву історію розвитку рельєфу, природа багата та різноманітна, має свою історію та унікальну неповторність. Флора і фауна парку є не тільки різноманітними, але мають особливу біологічну і природоохоронну цінність. Національний природний «Олешківські піски» парк є природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою загально-державного значення і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, до якого встанов-люється особливий режим охорони, відтворення та використання.